Total Pageviews

Monday, June 27, 2011

peranan ibu bapa

Hari ini nak cerita pasal peranan ibu bapa ... sejak dah ada anak2 ni, dh teringkat kembali pengorbanan dan peranan ibu bapa kita dulu - besarnya pengorbanan mereka..? respect kat mak dan bapa yg dpt membesarkan kami 9 orang adik beradik...dpt hidup dengan baik ( walaupun dah mewah) tapi syukurlah kami dpt menjejak kaki ke menara gading - dapatlah merasa hidup sebagai siswi dan siswa - dan yg lagi best, dh dapat kerja walaupun takdelah berpangkat tinggi..syukurlah...
huhu - besarnya peranan dan pengorbanan ibu dan ayah kita kan..? klu nk diceritakan, nak nangis pun ada jugak..byk pahit maung dilalui oleh mak ayah kita dulu utk membesarkan kita adik beradik...
perkara yg aku tak boleh lupa ialah, apabila mak menyuruh aku minta duit kat nenek (sebelah ayah) sebab nak beli susu adik masa tu..masa tu mak takde duit, ayah blum gaji..
yg tak boleh aku lupa, tiap2 bulan mak bankin duit kat akaun aku time aku belajar kat UiTM dulu..sekarang..? bolehkah aku membalas duit mak itu semua...? wa wa...kalau lah dihitung, dh berapa ribu2 ..TAPI, mak tidak pernah utk meminta balasan dan bayaran - dia hanya nak aku hidup bahagia dan besarkan anak2 aku dengan baik dengan gaji yg aku terima - dia faham dengan keadaan aku, membesarkan 6 org anak...duit hantar rumah pengasuh, duit susu, duit pampers, duit sekolah, duit itu dan ini...tapi aku tidak lupa utk menghulurkan utk mak walau sedikit..
Bila anak2 dah besar, byk karenah, aku malas dan geram nk melayan karenah mereka - tpi aku akan terfikirkan mak, adakah perasaan yg sama mak rasa ketika membesarkan kami..aku tanya pada mak, dia dh lupakan itu semua, dia tak pernah rasa nak marah sebab itu dah tanggungjawab dia. mak selalu berpesan supaya aku menjga dan menunaikan tanggungjawab aku sebagai seorg ibu sebab anak2 ini adalah anugerah Allah yg paling berharga...
Ibu juga selalu berpesan supaya aku berbuat baik dan jangan menyakitkan hati mak mertua (mak yg duduk dengan aku sekarang ini)...
Oklah - next entry, ada masa aku nk cerita pasal mak mertua pula...
utk panduan utk aku sendiri dan utk kawan2, sentiasa mengingati jasa kedua2 ibu bapa kita yg telah byk berkorban utk anak2nya...
Sayang inahku, syg mak ku...

2 comments:

yantz-yeem said...

yeah...ibu bapa mmg penting tuk anak2 kita..so jgn diabaikan tanggungjawab yg Allah dah beri tu...

jom ke blog saya nak mintak tolong sikitttt jek...tq!!!

rusna wana said...

k - nti kita vote byk2 pasal contest nippon paint tu yer...