Total Pageviews

Thursday, February 24, 2011

Ibu

25.2.2011 - (Jumaat) Salam Pagi Jumaat - smoga hari ini lebih baik drpd hari2 seblumnya ...pagi ini kul 4pagi aku dh bangun - sebab baby Qistina dh  jaga - puaslah aku nk melayan dia tpi dia tak nak tidur2 pula...xpelah - aku main2 dgn dia walaupun masih dalam keadaan mamai2 lagi tu--hubby tengah nyenyak tidur pula.. tiba2 pagi ini aku teringatkan mak - begitu besar pengorbanan seorg ibu kan..? start dr mengandung, melahirkan dan mbesarkan kita...klu nk dihitung tak terbalas rasanya...Masa aku melahirkan anak, mak lh yg menjaga aku - menguruskan aku...
Apabila anak2 kita dh besar nti - adakah mereka (anak-anak) akan ingat pengorbanan kita ini..? adakah mereka akan menjaga kita dgn baik apbila kita dah tua..? apbila kita dah tak berdaya..? adakah ...? macam2 persoalan dlm fikiran ini...? Mak aku pernah bkata.." apa yg kita buat atau lakukan kat ibu bapa kita, akan dibalas apabila kita dh tua kelak..."
Mak aku - mak yg tebaik buat ku - yg boleh bkongsi cerita - yg memberiku semangat - mberikan nasihat - tempat rujukanku - tmpatku menangis dan ketawa - mak sentiasa tersnyum- masa kecil2 dulu, aku ingat mak penah pukul aku - cubit paha aku sebab aku tak jaga adik...itulah yg pertama n terakhir kot..sekali itu jer...
Mak aku - masa aku kecil slalu nyanyi lagu twinkle2 tu..smpai sekarang, bila aku nyanyi lagu tu kat anak2 aku pun teringat mak...
                              Twinkle, twinkle, little star,


                               How I wonder what you are.

                               Up above the world so high,

                                 Like a diamond in the sky.

Semoga aku akan sentiasa mengingati Mak - dan semoga anak2 aku kelak akan mengingati aku sepertimana aku mengingati mak aku sekarang ini...Insyallah...

No comments: